A Rejtő-kód
Megtörtént a "Na Mi Újság Rejtő Úr?" pályázatának eredményhirdetése melyen nagy örömünkre Sinonimo - Mészáros János - különdíjban részesült a -
A Rejtő-kód,
avagy a multichannel content marketing a brandbuilding processzusában*
című alkotásával!
2011-ben a
hársat választották az év fájának. Hogy jön ez ide? - kérdezhetik némi jogos
gyanakvással. Igazából sehogy… Egyetlen jubileumot sem találni, mely összekötné
Rejtő életét a hazai dendrológia (fákkal foglalkozó tudomány, a gyengébbek
kedvéért!) eme fontos eseményével. De valami misztikus, transzcendens kapocs
mégiscsak létezik a magyar irodalom felejthetetlen fenegyereke és a mályvafélék
családjának fenti képviselője között.
Somogyban, a
Pokol torka nevű löszszakadéknál ácsorog egy magányos hársfa. A hely a
turistacsalogató magyaros nagyzolás tipikus terméke: egy mélyedés, még vulkáni
kráternek sem mondható. Nekünk csak ilyen jut. Bezzeg az izlandiaknak! Nem is
csoda, hogy a fociban is megvernek bennünket, ha még a lyukaik is
félelmetesebbek! De térjünk vissza egy pillanatra megcsonkított hazánk eme
szánalmas, de mégiscsak saját nevezetesség-pótlékára (vö: kicsit sárga, kicsit
savanyú, stb)!
A szakadékot
fák, bokrok veszik körül. Akárcsak egy tipikus pesti kávéház törzsvendégei, a
vérzivataros idők elől bemenekülve az ismerős környezetbe. Elvonultan csoportosuló
tölgyek, a távolban már gerjedő vihar elől összebújva. Hátrább jegenyék, tudjuk,
nem nőnek az égig, de azért lelkesen próbálkoznak vele, kihúzott derékkal,
nagyképűen. Mogorva fenyők, akik alatt nem nő semmi. Gonosz akácok, várva, hogy
elfoglalhassák a többiek még majdnem meleg helyét, amint felszabadul. De a
meredély szélén ott ácsorgott a hárs. Magányos alak, egyenes, mélyen barázdált
törzzsel. Gyökereivel flegmán, éppen csak kapaszkodik, inkább tanácstalanul
ácsorog az alatta húzódó semmi határán.
Azt tartják
róla: igénytelen. Egyesek kedvelik, virága gyógyír minden bajra. Mások
gyűlölik, megvetik: kissé szőrös termése, ha hullik a kósza széltől, messzire
eljut. A rendpártiak ezért nagy koszolónak tartják. Törzse kissé már a szakadék
felé dől, de tartja magát, némi fensőbbséggel tekint körbe. A többség feje fölött
ellát messzire, idegen tájakra. Egy-egy fenyő vagy nagyobb tölgy időnként a
szélben megrezdülve mintha integetne felé, ezekre a levelek kedélyes, ám
szórakozott hullámzásával válaszol. Nem néz lefelé, nem tör az ég felé, inkább
csak a távolba. Elvágyódik.
Pedig jobb
lenne, ha alantas dolgokkal is foglalkozna. Gyökerei között kopasz, vörös-fehér,
cenzorszerű férgek rágnak. Kitartó munkával lazítva a sziklát, nyálas
szájszervükkel átrágva a gyökeret csak haladnak egyre előre. Az erdő pribékjei
ők, akik eldöntik, ki él és kinek lesz a része a pusztulás.
A magányos
hárs lehetne akár Rejtő is, a Don-könyökben odaveszettek egyike.
A fa
világutazó termései már készülődnek, hogy a kóbor szelek szárnyán megkezdjék
törzsutas pontjaik szaporítását, messze szállva a világban. Akárcsak a bohém
Jenő szállóigévé vált mondatai, melyeket 10 olvasottnak számító magyarból 9 szél
ellenében is felismer. A termések útjuk végén tápanyagot adnak gondolkodóknak,
valamiféle életvezetési útmutatót azoknak, akik képesek befogadásukra.
Rejtő ugyanis
írt mindenről. A maga könnyed, kissé szarkasztikus stílusában a világmindenség
összes kérdésére válasszal bírt. És még nem is csak egy odavetett "42"
formájában. Hiszen szinte mindenhez értett a verekedéstől a világpolitikáig, a
légiótól a hajózásig, a részvénytársaság-alapítástól az operákig, ideértve
természetesen általában a pénzintézeteket is. Csak zárójelben jegyzem meg, a
leggyengébb teljesítményt a tartós párkapcsolatok fenntartásának kissé méltatlanul
lebecsült tudományágában nyújtotta, amit csapongó szerelmi élete bizonyít igen
pregnánsan.
Nincs az
életnek oly területe, melyről ne kapnánk útmutatást tőle. Mint egy Kincses Kalendárium.
Elég csak elővenni valamelyik meghurcolt, szamárfüles példányt, és némi keresgélés
után láss csodát: akárcsak aranytelér a meddő ércbányában, egyszer csak megcsillan
kérdésünkre a válasz. Rejtő ebben volt igazán nagy: romantikus kalandregénynek
álcázott művei mélyén ott lapulnak máig is tökéletesen működő megfigyelései.
Elképesztő
például, mi mindent tudott a fogyasztói magatartás lélektanáról, a modern
marketingelmélet alapjairól. Ha ma élne, a legjobb copywriter lenne. Biztos
kipróbálná a vlogger-séget is, nem találnánk nála nagyobb követőtáborral
rendelkező influencer-t szerte a hazában. És mindezt legalább 3 alteregóban: Turbojenci-gamestar-ként
videojátékokat elemezne, HiderJay néven filmeket kritizálna vitriolos humorral,
harmadik énje pedig süldőlányoknak szolgáltatna celebpletykákat jennyR nickname
alatt.
Mire
alapozom ezt? Vessünk csak egy pillantást a Piszkos Fred közbelép-re, Rejtő késői,
már zaklatott idegállapotban készült remekére. Mikor a maga utánozhatatlan
stílusában lefesti az elveszett kutató megkeresésére indított expedíció felvezető
kampányát, ezzel minden magára valamit is adó marketinges szívét megmelengeti.
Azoknak, akik
nem ismernék a sztorit (bár megjegyzem, erre 9 éves kor alatt az olvasni tudás
hiánya vagy 90 felett az öregkori demencia lehet csak gyenge mentesítő
körülmény): Theo, a szemérmetlenül ifjú és hasonlóan gazdag gyárörökös annak
érdekében, hogy hírnévre tegyen szert, világméretű szélhámosságot tervez: elindul
felkutatni egy eltűnt felfedezőt, akit ő maga szállít előrelátó módon egy
szekrényben a keresés színhelyére. Az
első párbeszéd, melyben a két főhős megbeszéli tervét, minden szélhámosságok
kvint-esszenciája, a modern marketing alapfilozófiája:
"Stanley
-t például szélhámossággal gyanúsították, pedig csodálatos volt, amit tett.
Nekünk tisztább kézzel kell cselekedni, mivel szélhámosságról van szó."
Az expedíció
előkészítése a magyar irodalomban az első modern marketing kampány minden
részletre kiterjedő leírását tartalmazza. Olyan esettanulmány ez, amit vétkes
felelőtlenség nem átemelni egy az egyben a szakkönyvekbe. Vegyük csak sorjába!
A kampány
stratégiai célja az ifjú örökös ismertségének megteremtése. Azt hiszem ez nem
kíván hosszas magyarázkodást.
De ki is a
célcsoport? - vetődik fel a második legfontosabb kérdés. Rejtő természetesen tudta
a választ! A végső fogyasztói szegmenst kispolgárnak hívják. Már elég jómódú
ahhoz, hogy bármire pénzt áldozzon, de nem elég okos, hogy észrevegye az
átverést. Ezzel a legkiválóbb felvevőpiac bármely termék-értékesítés során.
Innen már csak egy lépés az azonosulási igény felkeltése. Íme az Instagram- és Facebook kultúra korai,
de jól beazonosítható megnyilvánulása:
"A
polgárok szeretik, ha kitűnő egyénekkel rokonságba kerülnek"
Az elveszett
felfedező, a tudományos élet eme fausti celebritása azonban romlandó áru. Az
életgörbéje akár a meteor: feltűnik, s mire mindenki észbekap, már csak egy
kráter jelzi a pálya dicstelen végét:
"És
sajnálják és ennek még gyűjtenek is esetleg, és ha majd előkerül,
meggyanúsítják és pletykáznak róla."
Rejtő a
modern marketing eszközök olyan tárházát vonultatja fel, melytől a híres Kotler
besírna örömében! Totális letámadás minden csatornán! Íme, amit ma gerillamarketingnek
hív a szakma:
".. Elég
volt néhány rövid kis hírecske, és a világ lázba jött. "
És utána jöhet
a brand-fenntartó merchandising. Harminc év kellett hozzá, hogy a nagy George
Lucas, a Star Wars szülőatyja felismerje a módszer hatékonyságát és dagadtra
keresse magát.
" A
népszerűség magasabb fokát jelenti, amikor a világhírű író életrajzregénybe
kezd, és már nagyobb lépés a népszerűség felé az étlap! De az igazi, a
megfizethetetlen, a beteljesedett népszerűség: Egy sláger!"
Ogilvy meg
az anyja a Satchiék vállára borulva sírna, Leo Burnett a sarokban pityeregne.
Hogy
veszhetett kárba ennyi tudás, értelem?
Mert a
bogarak csak rágtak, rágtak, és elégedetten hallgatták a recsegést. Nem jutott
el csöppnyi, korlátolt tudatukig, hogy a hárs halála az ő pusztulásukat is
jelentette. A vízben a fa törzse sokáig
lebegett, a termések még szálltak, újabb hársak nőttek belőlük mindenfelé.
De a hírnév
örök, akár az utolsó, megfontolandó tanács, mit Rejtő ránk hagyott:
"Mindnyájunkat
érhet baleset."
*"Ez
beadja a kulcsot mindenféle cowboy- és kalandorregényeknek!"
Megjegyzések
Megjegyzés küldése